“Zo de wind waait, waait m’n hemdje”. Ook voor Theatergroep Trappaf niet vreemd waar het muziek betreft. Rolde in de eerste tien jaren van het bestaan van de toneelgroep amper ’n muzieknoot van het podium af, nu is ’n toneelspel vrijwel ondenkbaar zonder dat het richting ‘musical’ neigt. We plachten onze producties in de regel ‘muzikaal toneelspel’ te noemen omdat we in de eerste plaats toch vanuit de toneelhoek willen denken.
Opgericht in 1968 moest het tot 1978 duren voor we voorzichtig aan muziek gingen denken. In de Sinterklaasproducties (de eerste in 1978) lag het voor de hand; het geijkte Sinterklaasrepertoire was eenieder met de paplepel ingegeven. Het was de eerste jaren écht experimenteren; we zongen zonder begeleiding, zetten ’n plaatje op en zongen daar overheen, werkten met het Haarens Il Grigio circusorkest of vroegen Hein Fransen ons te begeleiden op accordeon. Ook Rick Schilders stond ons ooit bij met keyboard. In 1976 speelden we tevens het spel ‘Het Dorp der Mirakelen’ van Gaston Marie Martens met daarin ’n boerenbegrafenis. Dweilorkest ‘De Trapmaffers’ wist de stemming hier –in tegenstelling tot hun gebruikelijke repertoire- in mineur te brengen.
De ontdekking dat muziek sfeerbepalend kan zijn nestelde zich pas goed in ons gestel toen we in 1990 bij ‘Jan Rap en z’n Maat’ van Yvonne Keuls onder regie van Wim Rooth muziek van de speelfilm ‘Histoire d‘O’ gebruikten. Nog steeds koude rillingen als deze muziek voorbijkomt. Dertig jaar terug was ‘Jan Rap een grote omslag in ons repertoire. Voorzichtig durfden we ook ‘ns ’n eigen tekstje toe te passen in ’n productie. Opnieuw ’t eerst in een Sinterklaasspel maar al spoedig ook in het ‘Politieke Cabaret’ in 1981. In het gewone toneelrepertoire bleef het gebruik van muziek nog steeds op ’n laag pitje staan, wel mocht opnieuw ’n dweilorkest –De Bollekes- in 1987 Alan Ayckbourns ‘Verwarringen’ onder regie van Jeanny Kooijmans muzikaal komen verrijken.
Een Duw in de rug kreeg de toneelgroep toen men besloot ook het Oisterwijkse Openluchttheater te gaan bespelen met familietoneel. We ‘bezondigden’ ons in het begin aan het kopen van bestaand repertoire van Wim Burkunk waar muziek bij afgenomen kan worden maar al spoedig startte de groep met het maken van eigen producties. Vanaf 1992 ontstond ’n mooie samenwerking van enkele jaren met de Oisterwijkse muziekgroep ‘Bagatel’ onder leiding van Ad Snellen, diverse malen met regie van Gemma Copal. ’n Andere vaak terugkerende muzieknaam in de Trappafspeellijst is Erik Potters. In 1994 stelde hij een gelegenheidsorkest samen en componeerde de muziek voor ‘Circus runnen moet je kunnen’ onder regie van Len Copal en Anja van der Bruggen. Ook voor Frits Kooijmans ‘Tijls waterwissewasje’, Rutger Lommerse’s ‘De Nul, de Niks en de Niemand’ (1998) en Janine Vriens ‘Zo! (Maar anders)’ (2001) componeerde hij de muziek. De ‘Leven(de) poppenkast’-spelen werden rond het jaar 2000 muzikaal omlijst met muziek van Frank Schouten, Bert-Jan Kosters schreef in 2000 de muziek voor ‘Bennies Boomhut Bende’.
Naast Sinterklaas-, familie- en zaaltoneel koesterde Theatergroep Trappaf de wens groots opgezet locatietheater met muziek van kaliber te gaan neerzetten. De lat wat hoger leggen, de grenzen gaan verkennen en vooral ook: ‘ns kijken wat we aan zangcapaciteit in huis hadden. ‘Musical’ had inmiddels ’n grote vlucht genomen in Nederland en ook wij waren er door aangestoken. In samenwerking met ‘Het Oisterwijks Orkest’ zetten we ‘De Driestuiversopera’ (1999) op de planken in een regie van Jeanny Kooijmans, ‘Mistero Buffo’ (2003) kwam van de grond in ’n oude boerenstal onder regie van Peter Stax met muzikale leiding van Frans Kerkhoffs. Samen met Cees van Beckhoven, later aangevuld met Jos Marcelissen brachten zij de muziek van Wannes van der Velde op ’n heerlijke manier. Ook het muzikale deel van ‘Stradivaria’ (2006) kwam uit de vingers van Frans Kerkhoffs. Geschreven door Jace van de Ven, geregisseerd door Zjef Naaijkens zette Theatergroep Trappaf het met ’n gelegenheidsorkest neer in de oude Oisterwijkse leerfabriek. Onder leiding van de eerder genoemde Frans Kerkhofs in samenwerking met Karel Gulickx verzorgde in 2013 de live spelende groep ‘Ut unum Sint’ de muziek bij ‘Moeder Courage’ gespeeld in het Natuurtheater. Ook bij het later verfilmde ‘De Jarige Job’, geschreven door Jan van Rijthoven trad Frans Kerkhofs in 2015 aan als muzikaal begeleider.
In het Openluchttheater kwamen ook nieuwe namen naar voren als componisten. Frank Horsten componeerde de muziek voor ‘De Rattenvanger van Hamelen’ en Willem Deen uitte zijn muzikaliteit in ‘De Woeste Waakdraak’ (2007) en ‘Puk en Muk en de Malle Molenaar’ (2008). De wens ooit ’n productie met Marcel Schmeits tot stand te laten komen ging in 2009 in vervulling bij ‘Barometermaker op betoverd Eiland’ in samenwerking met Huub Lommers die de muziek schreef en het –opnieuw grotendeels mensen van ‘Het Oisterwijks Orkest’- muziekgezelschap dirigeerde.
De in 2005 van start gegane jeugdgroepen introduceerden weer nieuwe muzieknamen. Jo Koenders maakte de muziek voor Drawde Ligtvoets ‘Een kei van een steen’ (2009), de jonge Maartje Welvaarts stortte zich op liedteksten en composities voor spel ‘Barst’. Ook de Sinterklaasspelen wisten zich enkele jaren omlijst met muziek van ’n gelegenheidsorkest van Bjorn Couwenberg, Willem Deen, Ron van Riel, Bruno Verhagen en Joey Beckers met zang van Len Copal, Maartje Welvaarts, Lydia Staps en Twan van Schijndel. In dit schrijven mag beslist de Oisterwijkse muziekschool niet ontbreken op wie wij vele malen ’n beroep mochten doen als wij bijvoorbeeld ‘een accordeonist’ zochten zoals in het toneelspel ‘Prins Viezerik’ (2004).
Bijzondere plaats in het Trappaf muziekgebeuren neemt Maicel Copal in. Van 1988 tot en met 2010 componeerde hij op basis van liedteksten van Rutger Lommerse pak ‘m beet ’n gros liedjes voor 23 Sinterklaastheaterstukken, ‘Puk en Muk en de Moddermannen’ uit 2005 en ‘Kermiskriebel’ in 2010. Goede kwaliteit want nagenoeg alle toneelspelen uit hun koker zijn uitgegeven bij Toneeluitgeverij VINK in Alkmaar en vinden zo hun weg naar andere toneelgezelschappen.
Ron van Riel nam het stokje van Maicel over als ‘huiscomponist’ en schreef de muziek voor ‘Voor het begon te waaien’, ‘Alice in Wonderland’, ‘De Drie Musketiers’, ‘Opa Don Quichot’, ‘De Tovenaar van Oz’, ‘Puk en Muk en de Bulderende Berg’, ‘Aladdin’, ‘Repelsteel’ en ‘Belle en het Beest’ . Bovendien voorzag ook hij de liedjes bij diverse Sinterklaasstukken van sterke melodieën.
De coronaperiode betekende ook voor Theatergroep Trappaf een grote, ongewilde pauze in haar activiteiten. We zagen een gaatje eind 2020 en produceerden de Sinterklaasfilm met clip ‘We gaan er toch iets leuks van maken!‘ Maicel Copal werd opnieuw bereid gevonden hier de muziek voor te maken.
Ná de coronaperiode vond een aantal jonge leden inspiratie bij kosteloos te gebruiken muziek van het internet en schreven hier fijne teksten bij. Het publiek -dat gelukkig nog altijd in grote getale toestroomde omarmde deze methode, die we toepasten bij ‘Pinokkio’ en ‘Hans en Grietje in Sprookjesland’ direct! (Bekijk het lied ‘Kindertaart’) Voor 2025 is het spel ‘De Drie Musketiers’ in voorbereiding. Tijn Woppenkamp schrijft de muziek.